؟ سوال (۳۸)

با سلام به حضور اساتید، لطفا بیان کنید چه اعمال و کارهایی در زمان حیض (عادت ماهانه) حرام است؟؟

? پاسخ :

علیک السلام و رحمت الله؛

در زمان حیض (پریودی یا عادت ماهانه) و همچنین نفاس ، نُه کار حرام هستند که برخی از آنها در زمان جنابت نیز حرام می‌باشند.

❶ ⇔ خواندن نماز بطور مطلق ( واجب، سنت و...) و نیز انجام دادن سجده‌ی تلاوت و سجده‌ی شُکر
[ عن عائشة رض: قال النبي لفاطمة بنت ابي حُبیش : اذا اقبلت الحیضة فدعي الصلاة و اذا ادبرت فاغسلي عنك الدم و صلی ] رواه الشیخان
( هرگاه خون حیض خارج شد، نماز را ترک کن و هرگاه به پایان رسید ، آن را بشوی [غسل کن] و نماز را بخوان )

نکته : قضا کردن نمازهای دوران حیض و نفاس برای زنان حرام و ممنوع است.

❷ ⇔ طواف کردن اعم از سنت و واجب ؛
[ عن عائشة رض: قدمت مكة و انا حائض، فقال النبيﷺ : افعلي كما یفعل الحاج غیر ان لا تطوفي بالبیت حتی تطهري ] رواه الشیخان
( در حال حیض وارد مکه شدم، پیامبرﷺ فرمود : به جز طواف، تمام اعمال حج را مانند حاجیان انجام بده )

❸ ⇔ لمس قرآن کریم و حمل آن، زیرا خداوند متعال فرموده است :
[ به غیر از پاکان ، کسی دیگر به قرآن دست نزند ] (واقعه / ۷۹)

❹ ⇔ قرائت قرآن و خواندن آن با تلفظ کردن ( یعنی در ذهن مرور کردن و خواندن قرآن جایز است اما نباید با زبان و دهان آن را تلفظ کند)
[ عن علي رض: لم یكن یحجب النبي ﷺ عن القرآن شيء سوی الجنابة ] صححه ابن السكن و حسنه الترمذي
( به غیر از جنابت هیچ چیز پیامبر ﷺ را از خواندن قرآن باز نمی‌داشت)

و حیض و نفاس هم بر جنابت قیاس شده است چرا که حیض از جنابت سنگین‌تر است پس بطریق اولی از قرائت قرآن در حالت حیض منع شده است.
توجه : در سوال شماره (۳۹) به شبهه‌ی در این باره کامل و مستدل پاسخ داده شده است.
نکته : امام طحاوی و امام کرخی (رح) فرموده‌اند : ( برای معلم دارای حیض و نفاس ، صحیح است قرآن را کلمه کلمه ، تدریس کند یعنی یک کلمه را بخواند و شاگردان آن را تکرار کنند و سپس یک کلمه دیگر به همین روش ...)

❺ ⇔ ماندن و توقف در مسجد ؛ ( گذر و عبور از مسجد نیز اگر ترس کثیف و نجس کردن مسجد با لکه‌های خون وجود داشته باشد حرام است )
[ عن عائشة رض : قال النبي ﷺ : ناولیني الخمرة من المسجد، فقلت اني حائض، قال ان حیضتك لیست في یدك ] رواه مسلم
( پیامبر ﷺ به حضرت عائشه صدیقه رض فرمود : سجاده را به من بده، گفتم من حائضم ، فرمود : حیض که در دستت نیست ــ یعنی حضرت عائشه رض میدانست که رفتن به مسجد حرام است به همین خاطر وارد مسجد نشد، اما پیامبر ﷺ اشاره فرمودند که دست دراز کردن در مسجد، اشکالی ندارد )

❻ ⇔ در این دوران روزه گرفتن مطلقا حرام است اما قضا کردن روزه بر حائض و نفساء واجب است بر خلاف نماز که نباید قضا شود.
[ عن عائشة رض: كان یصیبنا ذلك فنٷمر بقضاء الصوم و لا نٶمر بقضاء الصلاة ] رواه الشیخان
(زمانی كه ما حايض میشدیم ، پیامبر ﷺ امر میکرد تا روزه‌هایمان را قضا کنیم اما برای قضای نمازها امر نمیکرد)

❼ ⇔ جماع (یعنی نزدیکی زن و مرد از فرج ؛ نزدیکی از مقعد چه در حالت حیض و چه در غیر آن مطلقا حرام است )
ــ خداوند متعال میفرماید :
[ برای جماع تا وقتی که زنان از حیض پاک میشوند، به آنان نزدیک نشوید و جماع نکنید و هنگامی که پاک شدند و غسل نمودند به شیوه‌ای که خداوند به شما دستور داده است، با آنان بخوابید ] (بقره / ۲۲۲)
پیامبر ﷺ میفرماید : [ ملعون من اتی امراته فی دبرها ] رواه اصحاب السنن
(ملعون است کسی که از مقعد با همسرش جماع و نزدیکی کند)

نکته : پس مردان فقط حق دارند از فرج و شرمگاه زن دخول کنند و نزدیکی از مقعد حرام و گناه کبیره است، و نیز جماع و نزدیکی با زنان در زمان حیض و نفاس گناه کبیره است و هرکسی آن را حلال بداند کافر میشود.

❽ ⇔ لذت بردن بدون پوشش و حائل از ما بین ناف و زانوی زن دارای حیض و نفاس حرام است اما اگر پوششی وجود داشته باشد صحیح است.
[ عن عائشة رض: كان رسول الله ﷺ یامرني فاتَّزر فیابشرني و انا حائض ] رواه الشیخان
( حضرت عائشه صدیقه رض میفرماید: در زمانی که حائض بودم پیامبر ﷺ به من امر میفرمود حوله‌ای برما بین ناف و زانویم می‌بستم سپس با من می‌آرامید )

ــ برای زن دارای حیض و نفاس جایز است ــ به غیر از ناف تا زانو ــ ، با مابقی بدن خود ، در حال برهنگی از شوهر لذت بگیرد هر چند که شوهرش عریان باشد.

ــ صحیح است زن با دست خود شوهرش را ارضا کند یا بلعکس مرد با دستش همسرش را ارضا کند اما جایز نیست هیچکس خود ارضائی کند و این امر حرام است.

❾ ⇔ طلاق دادن به طلاق بدعی در وقت حیض و نفاس حرام است.

ــ نکته مــهـــم :
هرگاه خون حیض و نفاس به پایان رسید قبل از غسل (یا تیمم ) به جز روزه گرفتن و طلاق ، هیچ یک از اعمال مذکور حلال نمیشوند تا غسل انجام نشود.
بطور مثال اگر زن در شب (قبل از اذان صبح) خون حیض یا نفاسش تمام شد ، صحیح است نیت روزه سنت کند (اگر ماه رمضان بود واجب است) و هرچند بعد از اذان صبح غسل کند، روزه‌اش صحیح خواهد بود، در همین مثال باید نماز صبح را بخواند زیرا در این مدت پاک شده است.
طلاق نیز همینگونه است.

- نشانه‌ی پاک شدن زن از حیض و نفاس، این است که هیچگونه خون، کدری و زردی باقی نماند (آب سفید اشکالی ندارد) پس بعد از اتمام حیض و نفاس ، واجب است برای انجام نماز غسل کند و بدون تاخیر روزه بگیرد.

? @soal_dini ?
? sdini.com ?

احکام حیض